Död i explosionsolycka
Vid flera tillfällen har maskinförare och byggnadsarbetare mist livet i sprängningsolyckor. Tillbaka i tiden hittar vi flera dödsolyckor inom bygg & anläggningssektorn, till exempel på grund av kvarlämnade sprängämnen.
Under 2019 registrerade det norska vägverket 146 tillbud i samband med sprängningsarbeten, varav 26 var allvarliga.
– Vägverket arbetar för noll dödade och noll allvarligt skadade på våra anläggningar. En allvarlig explosionsolycka är en för mycket. Geiloolyckan 2014 och Bagnolyckan 2016 var fruktansvärda och helt onödiga, säger Bettina Sandvin, kontakt- och marknadsdirektör på Statens vegvesen Utveckling, till Avisa Valdres.
Tre unga män i åldrarna 27, 28 och 34 omkom i Geilo-olyckan och en 48-årig man dog i olyckan i Bagn.
Skåpbilsolyckan slutade med att det norska vägverket och den lokala maskinmekanikern Brødrene Dokken fick betala 500 000 NOK i böter för osäkra arbetsförhållanden.
– Skälet till detta är vad som står i arbetsmiljölagens bestämmelser om krav på god arbetsmiljö. Här var det enligt vår mening inte en ordentlig arbetsmiljö för grävmaskinsföraren, sa polisinspektör i Innlandet, Johan Petter Bærland, till Avisa Valdres.
Valdres tingsrätt ägnade tre dagar åt att pröva ärendet, och kom fram till att maskinmekanikern och Vägverket fick betala böterna.
Gör arbetsdagen säkrare med ExploSafe
ExploSafe tillhandahåller explosionssäkra rutter så att förarhytten blir en säker arbetsplats. Förarhytten ska inte bara vara säker, våra rutter säkerställer tydlig sikt och en trevlig arbetsdag. Så som det ska vara.
- Kai Marius Klein