Exploderade 3 kg dynamit 3 meter från vindrutan
Det här är en artikel från Anlegg & Transport
TEXT OCH FOTO: KLAUS ERIKSEN
SKUI: Det går hårt när Xplosafe-rutter testas i Norge.
Den före detta VM-föraren i roadracing, Kai Børre Andersen, har utvecklat och byggt produktion av säkerhetsvägar för entreprenadmaskiner i explosiv hastighet.
Anlegg&Transport slår i den lätt haltande ”propellern” i företagets nya lokaler vid Skui, lite ”inne” i Sandvika i riktning mot Hønefoss. Helgen innan hade han åkt motorcykel offroad med kompisen Pål Anders Ullevålseter och efter en snabb strippning avslöjade han hur det gick. Om höften mest var gul eller blå är svårt att dra slutsatsen, men det var åtminstone i det färgspektrat.
TEAM XPLOSAFE: Här är gänget framför företagets nya lokaler på Skui. Från vänster är Kai Klein, Kai Børre Andersen, Chris Sæther, Mikkel Borka och Pawel Piotrowski.
Lång erfarenhet av rutter
Det Andersen gör går snabbt framåt och nu är han och fyra kollegor väletablerade på Skui där de bygger säkerhetsvägar för grävmaskiner. Efter att han lagt undan tävlingshandskarna från motorcykelåkning har Kai Børre Andersen jobbat mycket med både bilar och vindrutor.
Han drev några Riis Bilglass-avdelningar under många år, men sålde dem och tog istället upp den amerikanska ClearPlex-byrån. Kort sagt är detta en ”osynlig” säkerhetsfilm för att applicera glasrutor. Filmen är extremt stark och TÜV godkänd. Utmaningen i Norge var dock att Vägdirektoratet inte tillät klistermärken på vindrutor.
– Då tittade vi på andra lösningar istället, och i riktning mot att göra rutor i polykarbonat som är 300 gånger starkare än glas, säger Andersen.
FÄRDIG I RAMEN: Ett fönster färdigmonterat i en ram som skruvas direkt i maskinhyttens fästen. Vikt 35-40 kg och bultarna är syrafasta.
Borde vara som en vanlig vindruta
Han fick ett avtal med den svenska leverantören Saphir, som tillverkar i Sverige och Tjeckien. Kraven på ”glaset” var att det skulle vara okrossbart/explosionssäkert enligt standarden EN-13124-2, vara CE-märkt och inte gå sönder. Det senare är viktigt för att rutan ska vara så lik standardglasrutan i en grävmaskin som möjligt. Om det finns ”vågor” på rutten kan föraren uppleva en känsla av sjösjuka. Andersen var också mån om att sträckan (12 mm) skulle vara en sträcka och inte bestå av t.ex. två.
Dessutom har han använt det han kallar världens starkaste beläggning (DIN-godkänd) av flera anledningar. Du minskar reflexer och bländning, beläggningen ger 99,9% UV-skydd så att solen inte försvagar färgerna på inredningen och annat i kupén och inte minst är den hydrofob. Det senare gör att smuts och smuts rinner av, och att den tål syratvätt utan att göra rutan vit. Speciellt utrustning som används vid tunneldrivning måste då och då gå igenom en sur tvättning.
(EN 13124-2:2004)
BOLTSETT: Dessa skruvar och en enkel monteringsbroschyr är allt du behöver. Bultarna skruvas fast i originalfästena på maskinhytten. Här för en Volvogrävare.
norska underleverantörer
Rutorna är vattenskurna till önskade dimensioner av ett företag som ligger nära XploSafe. Ramarna till rutorna är byggda i aluminium på ett mekaniskt företag i närheten och alla bultar är syrasäkra så att de inte rostar. Att ramen är i aluminium snarare än stål gör att hela ”kassetten” som skruvas (i befintliga fästen) till maskinhytten endast väger 35-40 kg, mot kanske runt 100 kg om den hade byggts in. stål. För att täta konstruktionen av ramen för förarhytten är ”kassetten” färdig med ett speciellt skum längs kanten. Detta skum används flitigt i Nordsjön, påpekar Andersen.
– Vi blev alltid utvalda att inte tänka på sparande utan valde istället produkter från översta hyllan. Bultarna kostar till exempel 12 kr styck. Vi skulle nog kunna få andra för 80 öre, men då inte rostfritt, säger Andersen.
SKUM: Mellan rutten/ramen och maskinen är den tätad med ett speciellt skum som används flitigt i Nordsjön, säger Andersen.
Det har hänt mycket med
Andersen och hans fru äger 72% av företaget och de har gått ”all in” i detta. Efter att ha tagit fram en prototyp genomförde de ett sprängtest vid Franzefoss i höstas. Tre kg dynamit avfyrades tre meter från sträckan och allt filmades.
– Det var så illa att jag trodde att allt skulle vara borta när röken lättade. Det fanns hål i containern som fönstret var monterat i, men fönstret var intakt trots några märken på det från explosionen, säger Andersen.
Sedan gick det framåt. De har börjat med några märken. Cat var först, sedan Volvo, Liebherr och nu följde Hitachi efter. Snart börjar de med Komatsu också. Andersen avslöjar att de jobbar med hjullastarvägar också, speciellt när det gäller maskiner som går i kantskärning. Om en länk går sönder och hittar till stugan är det ingen speciellt trevlig upplevelse.
Försäljning via maskinleverantörerna
Försäljningen sker genom maskinhandlarna och en del kunder har varit mycket nära både utveckling och försäljning. Andersen påpekar att Veidekke har extremt hårda säkerhetskrav på sina maskiner och som exempel nämner han att entreprenören beställt två rutter för två 16-tons hjulgrävmaskiner. Säkerhetsvägar installeras normalt på stora maskiner som arbetar vid sprängning, vid rivningsjobb, vid tunnlar och den typen av arbeten.
– De sa att hjulgrävmaskinerna då och då användes för lite pålning längs vägen, och att de ville slippa sätta upp galler i de lägena, säger Andersen.
Den i särklass största ordern företaget har fått hittills kom från uthyrningsföretaget Rental Group Machine AS, som via Pon Equipment AS beställde 100 säkerhetsvägar för nya Cat-maskiner.
Swinging 24/7
Andersen tror att de kommer att hamna i en produktion på cirka 300 vindrutor i år, men företaget är även på jobbet i både Sverige och Finland och målet för 2023 är cirka 1 000 tillverkade fönster. Men XploSafe-ägaren hävdar envist att ett ensidigt fokus på volym inte är problemet.
– Det viktigaste är att inte bli för stor. Det som är viktigt är att vara ”hands on” och leverera snabbt. Och även om vi har standardiserade ramar/vägar kan vi ordna en specialbeställning för andra dimensioner på bara några dagar. Och om jag får ett telefonsamtal vid 19-tiden på fredagskvällen att jag måste åka till Hemsedal så sätter jag mig i bilen och åker, säger Andersen.
- Kai Marius Klein